::: BEOGRAD :::
Izložba u Univerzitetskoj biblioteci ''Svetozar Marković'' u Beogradu
Signalizam je neoavangardni književno-umetnički pokret nastao u srpskoj (jugoslovenskoj) kulturi u drugoj polovini dvadesetog veka. Kao ideja on je rođen pre više od pedeset godina, a kao organizovan stvaralački pokret signalizam aktivno deluje od 1969. godine.
Prema tumačenjima kritičara i teoretičara književnosti i umetnosti s književnoistorijskog stanovišta gledano, signalizam je – posle zenitizma i nadrealizma – sledeći nov i autohton literarno-umetnički avangardni pokret u srpskoj književnosti 20. veka. Istovremeno, on se u savremenoj srpskoj književnosti i kulturi potvrđuje kao izrazito moderna dimenzija, kako u umetničkoj formi tako i u proizvodnji. Bez njega, sve bi, verovatno, bilo drukčije i ko zna koliko oskudnije.
''Jedna od važnih osobenosti signalizma, po mišljenju Miloša Bandića, je u tome što je on svoj prostor osvajao postupno, u etapama ispunjenim, skoro uvek, novim otkrićima i novim sadržajima a ne žestokim i neobuzdanim izlivima na sceni ravnodušne ili netrpeljive književne javnosti. Zato ovaj naš stvaralački pokret nije ostao samo trenutni eksperiment, cvet jednog pomodnog dana, prolazna senzacija jedne burne umetničke sezone, već je postojani napor koji se stalno razgranjava, jezik u ekspanziji raznovrsnih jezika u stremljenju za što obuhvatnijom komunikacijom umetničkih (estetskih) pronalazaka, vrednosti i značenja. Uz to je signalizam, unekoliko, i novi tip modernosti: to je modernost koja ne uživa nadmeno u svojoj sopstvenoj slavi, izuzetnosti ili privilegiji nego proverava uvek šta bi još moglo da se nađe novo i duhovno sveže iza granica uobičajenih, postojećih ljudskih stvaralačkih i tehnoloških mogućnosti'', zaključuje Bandić.
Oskar Davičo će naglasiti da ''Prvi put od pojave nadrealizma, dvadesetih godina, možemo, sa traganjima Miroljuba Todorovića da s radošću utvrdimo ponovo hvatanje koraka srpske poezije sa istinski avangardnim traženjima u svetu.''
Za italijanskog neoavangardnog umetnika i teoretičara Ariga Lora Totina „Jugoslovenski literarni pokret signalizam izdvojen od sličnih pokreta nastalih posle drugog svetskog rata u dremljivoj atmosferi Evrope, Amerike i Japana, nastavlja i razvija plodonosnu inicijativu istorijske avangarde.“
Slično je mišljenje i likovnog kritičara Zorana Markuša koji ističe da je „Signalizam naša, paralelna pojava u krilu najekstremnije avangarde što, između ostalog, objašnjava njegovo međunarodno širenje, priznanje i značaj u određenim umetničkim i intelektualnim sredinama.''
U Univerzitetskoj biblioteci ''Svetozar Marković'' u Beogradu nalazi se poklon zbirka (legat) književnika i multimedijalnog umetnika, osnivača signalizma, Miroljuba Todorovića.
Legat je ustanovljen 2002. godine i stalno se dopunjava. U njemu se nalaze brojne knjige, zbornici, antologije, katalozi, bibliofilska izdanja, plakati i intermedijalni radovi osnivača signalizma, kao i svi brojevi Internacionalne revije SIGNAL glasila signalističkog pokreta. Legat sadrži i tri doktorske disertacije o signalizmu, kao i dvadesetak monografskih publikacija u kojima domaći i strani teoretičari istražuju i tumače ovaj naš stvaralački pokret. U legatu su i listovi i časopisi sa preko 2.400 prikaza, eseja i studija koji se odnose na signalizam.
Imajući u vidu značaj ovog našeg neoavangardnog pokreta, Univerzitetska biblioteka ''Svetozar Marković'' organizuje izložbu na kojoj će predstaviti signalizam i delo osnivača signalizma Miroljuba Todorovića.
Otvaranje izložbe je u sredu 7. septembra u 19h u prostorijama Biblioteke, Bulevar Kralja Aleksandra broj 71.
Нема коментара:
Постави коментар