Asocijacija Nezavisna
kulturna scena Srbije želi da ukaže javnosti da je godišnji Konkurs za
finansiranje ili sufinansiranje projekata iz oblasti savremenog stvaralaštva u
Republici Srbiji u 2017. godini sproveden na netransparentan način i uz kršenje
zakonom propisanih procedura i van svoje suštinske ideje i cilja. Sprovođenje
ovog konkursnog ciklusa budi osnovane sumnje u njegovu regularnost i
neuskladjenost sa važećim propisima, a njegovi rezultati drastično su ugrozili
rad vaninstitucionalnih aktera u kulturi izazivajući opravdanu buru reakcija
javnosti.
Pored poblematičnog izbora
članova komisije koji su često u sukobima interesa, upitnog kredibiliteta, ne
poznaju, niti mogu da poznaju tako široko postavljene oblasti koje treba da
žiriraju, veoma je diskutabilan i način rada komisija za koji sumnjamo da nije
u skladu sa sa Vladinom Uredbom o kriterijumima, merilima i načinu izbora
projekata u kulturi koji se finansiraju i sufinansiraju iz budžeta Republike
Srbije, autonomne pokrajine, odnosno jedinica lokalne samouprave.
Kao primer uzmimo član 4
Uredbe koji govori o tome da će svaki član komisije posvetiti pažnju svakom
projektu ponaosob, kao i da će odluka o svakom projektu biti pismeno
obrazložena. Na primeru komisije za likovne,
primenjene i vizuelne umetnosti, dizajn i arhitekturu možemo videti da je
tročlana komisija odlučivala o preko 500 projekat iz svih ovih oblasti
objedinjenim u jednu, prosečne veličine od oko 10 strana pisanog materijala po
projektu. Prostim množenjem količine materijala sa prosečnim vremenom čitanja,
dolazimo do sumnje da se komisija zaista bavila svakim projektom, jer je samo
za njihovo prvo čitanje potrebno oko 200 sati. Nameće se pitanje da li su onda
odluke donošene u skladu sa Uredbom, i ako nisu, na koji su onda način donošene
i ko je sve u njima, pored članova komisija, učestvovao?
Sumnje da je konkursna
procedura povređena i da postoje projekti čije je finansiranje unapred
dogovoreno sa komisijama ili predstavnicima ministarstva podgreva postojanje
nesrazmerno značajno podržanih festivala kao što je Kustendorf ili Beogradski
festival igre koji su ove, odnosno prošle godine, u okviru ograničenog budžeta
u oblastima u kojima konkurišu, sami odneli preko 70% raspoloživih sredstava.
Direktorka Beogradskog festivala igre Aja Jung i sama je u medijima potvrdila
da se o ovim iznosima dogovara unapred sa predstavnicima Ministarstva. Zbog
čega Ministarstvo kulture ne nađe neki drugi, legalan način da ovim festivalima
pruži podršku, ukoliko smatraju da su oni neuporedivo značajniji od drugih
učesnika konkursa, nego se odlučuje na manipulaciju konkursnom procedurom i
ugovaranje ovih iznosa unapred čime kompromituje i rad komisija i sam konkurs?
Ovako su direktno oštećeni manji, a veoma važni festivali, kao i scena u
celini.
Dodatne sumnje u
regularnost konkursa unosi i manipulacija sa datumom objavljivanja rezultata.
Iako je po Uredbi predviđeno da se to mora uraditi za ne više od 60 dana, oni
su objavljeni tek 26. aprila. Tu povredu procedure Ministarstvo je pokušalo da
sakrije antidatiranjem dokumenta na 10. april, što se može videti i na
sajtu.
Pozivamo Ministarstvo da
učini javnim pravilnike i zapisnike o radu komisija svih oblasti, tabele o
ocenjivanju predloženih projekata sa pismenim obrazloženjem zašto su podržani
ili odbijeni projekti (što je po navedenoj Uredbi u obavezi da učini), kao i da
preuzme odgovornosti i odgovori na sva pitanja i opravdane sumnje koje
svakodnevno iznose organizacije koje su ovakvom procedurom konkursa oštećene.
Takođe, pozivamo
Ministarstvo da ukoliko nije u stanju da sprovede Uredbu Vlade Srbije, pokrene
inicijativu za njenu izmenu, pokrene javnu raspravu, uključi predstavnike
vaninstitucionalnih aktera u kulturi i unapredi konkursnu proceduru kako bi se obezbedila
transparentnost rada i izbegle greške, moguće sumnje i uspostavio relevantan
vrednosni sistem. Očekujemo da će ovakve sugestije naći uporište u Strategiji kulturnog
razvoja Republike Srbije, koja uprkos najavama, još uvek nije donesena.
U
Beogradu, 05.05.2017.
UO
Asocijacije NKSS
Нема коментара:
Постави коментар