Aleksandar Petrović je u intervjuu za NIN 13 decembra 1987. godine rezimirao taj ključni trenutak za početak hajke na njegov film “Biće skoro propast sveta”, pa i širi krug kinematografskih ostvarenja talasa novog jugoslovenskog filma, koji su tadašnji politički komesari obojilu u crno. “Najsnažnije farbanje filma crnom bojom počelo je na plenumu CK SKJ u Zagrebu 1969. godine", prisećao se ovaj kultni reditelj, "tamo je terminom 'crni film' jedan deo naše kinematografije okvalifikovao Mika Tripalo i, na žalost, Veljko Vlahović", i posledice su krenule - "tu je bačena lopta koja je potom sa mnogo strasti šutirana levo i desno.” Naime, premijera filma se nesrećno poklopila sa održanjem IX kongresa SKJ, čiji su delegati, nepripremljeni na takav tip filmskog dela, kolktivno otišli da ga gledaju i zgrozili su se, te je novinarka Neda Krmpotić dobila zadatak koji je uspešno obavila tako što je u Vjesniku 19. 3. 1969 objavila komentar pod naslovom “Propast sveta kongresu iza ugla”. Lavina je krenula, i u narednih četiri godine je gutala sve više filmskih autora, poput Živojina Pavlovića, Dušana Makavejeva, Želimira Žilnika, te tadašnjeg Petrovićevog studenta Lazara Stojanovića, koji je čak dobio i zatvorsku kaznu za svoju antisocijalnu delatnost 1973, pa čak je uništila i producentsku kuća koja je navedeni Petrovićev film producirala, Avala film, i to u kadrovskom i programskom smislu. Jedan od Avalinih autora, koji ubrzo više neće dobiti priliku da snima filmove, bio je i Mića Popović, koji je za tu kuću snimio tri od svega pet filmova, i to "Čoveka iz hrastove šume" (1963.), "Roj" (1966.), i "Burduša" (1970.). Uskoro se ta lavina izliva i na likovnu scenu, i kreće niz članaka po novinama kao "Slikarski crni talas" (NIN, 08. 01. 1974.), "Ko je utirao put 'crnom talasu" (Oslobođenje 09. 01. 1974), "O crnom talasu u slikatstvu" (Politika 12. 01. 1974.). Šta je bio uzrok tome? Da li su ti filmski i likovni autori stvarno predstavljali opasnost, i za koga? Za politički režim, ili za socijalističku kulturu i čuvanje tekovina revolucije?
|
Нема коментара:
Постави коментар