Petak, 23. mart u 18 sati, knjižara „Delfi” u
Studentskom kulturnom centru u Beogradu
Knjiga „Kritički vodič kroz srpski film, 2000-2017“
autora Đorđa Bajića, Zorana Jankovića i Ivana Velisavljevića, u izdanju
Filmskog centra Srbije, biće predstavljena u petak, 23. marta u 19 sati, u
knjižari „Delfi” u Studentskom kulturnom centru u Beogradu. Na promociji će
govoriti: Zoran Janković, Ivan Velisavljević i Đorđe Bajić, autori, Nenad
Polimac, filmski kritičar zagrebačkog „Jutarnjeg lista” i Sandra Perović,
urednica u Redakciji filmskog i serijskog programa RTS-a.
Filmski
centar Srbije s ponosom predstavlja „Kritički vodič kroz srpski film,
2000-2017“, jedinstvenu knjigu u našoj kulturi koja sadrži kritičke tekstove o
svim srpskim dugometražnim igranim filmovima prikazanim u redovnoj bioskopskoj
distribuciji ili na festivalima u periodu od 2000. do 2017. godine. Ovo
kapitalno izdanje napisali su Đorđe Bajić, Zoran Janković i Ivan Velisavljević,
predani i istrajni srpski kritičari mlađe generacije, ljubitelji srpskog i
jugoslovenskog filma. Njih trojica imaju dugogodišnje kritičarsko iskustvo u
štampanim i elektronskim medijima, a u svom kritičarskom radu specijalizovali
su se upravo za srpski film.
Zoran Janković ističe da je
inicijalna ekipa koautora knjige u početku bila brojnija, ali se broj
angažovanih ljudi vremenom osipao:
-
„Trojka koja je napisala
knjigu bila je i trojka koja je započela konkretan rad na stvaranju sadržaja.
Motiv je bio naoko jasan – stvoriti dovoljno rečit, ali i precizan prikaz
stanja u srpskom igranom celovečernjem filmu u narečenom periodu, kao i u
srpskoj kinematografiji u ovoj eri, a u isti mah i pod krovom jednog ovako
pipavog i osobenog izdanja sjediniti filmofilmsku strast, koja nas svu trojicu
i dalje drži i nosi, i ozbiljan, smiren i odmeren ton u procenjivanju
pojedinačnih kvalitativnih dometa srpskih filmova“.
Ideja-vodilja prilikom nastanka knjige bila je da se na jednom mestu
nađu tekstovi o svim domaćim filmovima novog milenijuma, te da se publici i
stručnoj javnosti pruži sistematičan, pregledan i temeljan uvid u domaću
produkciju u tom periodu. Cilj Kritičkog
vodiča kroz srpski film je da se, u atmosferi opšteg i neprolaznog
diskontinuiteta i (samo)zaborava, stvori trajni osvrt na domaći filmski fundus
iz ovog milenijuma, i to na način koji u sebi sjedinjuje pet tendencija od
ključne važnosti za jedno ovakvo izdanje: filmofiliju, preglednost, iskrenu
brigu za srpski film i njegovu skoriju baštinu, ozbiljnost i analitičnost u osnovnom tonu i konciznost svojstvenu
današnjem vremenu.
Prema rečima Ivana
Velisavljevića, rad na knjizi trajao je dve godine, dok je sama ideja postojala
od 2013. godine:
-
„Ideja o „Kritičkom vodiču
kroz srpski film, 2000-2017“ rodila se 2013. godine, ali je pravi rad započeo
pre dve godine, kada je u igru ušao Filmski centar Srbije kao izdavač. Najteži
deo posla za mene je predstavljalo dostizanje kriterijuma koji smo postavili u
kritičkom pristupu - da filmovi budu analizirani i opisani sažeto i precizno,
naročito u pogledu poetika i stila, da vrednosni sudovi budu argumentovani, da
se zadrži filmološka strogost a da stil pisanja ipak bude pristupačan i široj
publici“.
U glavnom delu knjige „Kritički vodič kroz srpski film, 2000-2017“ našla
su se 224 teksta o isto toliko dugometražnih igranih filmova, kao i dva teksta
o dva dugometražna animirana filma. Pored tehničkih detalja i faktografije,
svaki tekst sadrži i sinopsis, kritičarski osvrt, kao i obilje drugih podataka
(prvenstveno o recepciji filma u zemlji i inostranstvu, učešću na festivalima,
nagradama, gledanosti u bioskopima, a tu su i izvodi iz kritika drugih
kritičara).
Raspodela tekstova među
trojicom autora vršena je dogovorno, i po unapred utvrđenim pravilima, za koje
Đorđe Bajić kaže:
-
„Ta raspodela je bila važan deo procesa nastanka knjige i njen
zamajac. Načelni dogovor je bio da, kad god je to moguće, kritiku piše onaj
kome se taj konkreteni film najviše dopao. Smatrali smo da je taj princip
najpošteniji prema zastupljenim autorima i filmovima. Išli smo godinu po
godinu, od 2000. pa nadalje, neizmenično sa liste birajući filmove. Prvi bi, na
primer, birao Ivan, pa Zoran, pa ja. Pa tako u krug, sve dok međusobno ne
podelimo filmove za tu godinu. I tako osamnaest puta, za svaku godinu koja je
obrađena u knjizi. Da se ne lažemo, bilo je i filmova koji se nisu
dopali nijednom od nas. Čak i tada, trudili smo se da sagledamo i njegove
pozitivne strane. Zanimljivo je, mada ne i neočekivano, to što su najzabavniji
tekstovi po pravilu bili oni o najslabijim filmovima“.
Svi tekstovi u knjizi bogato su ilustrovani posterima i fotografijama iz
filmova, koje je sakupila i pripremila Maja Medić. Borut Vild, jedan od vodećih
beogradskih grafičkih dizajnera, pobrinuo se za dizajn i prelom knjige, dok je
recenzent i pisac pogovora Nenad Polimac, najpoznatiji i najugledniji
regionalni filmski kritičar. Kritički
vodič sadrži i dodatak u kome se nalaze tekstovi o dugometražnim
dokumentarnim filmovima, manjinskim koprodukcijama i nezavisnim, off-filmovima.
Knjiga ima i rečnik manje poznatih termina, kao i obiman indeks za koji se
postarao urednik izdavačke delatnosti Filmskog
centra Srbije Miroljub Stojanović. Sve to u tvrdom povezu, na bezmalo
500 stranica.
Iz pogovora Nenada Polimca, filmskog kritičara i recenzenta knjige:
„Knjiga Kritički
vodič kroz srpski film na najbolji mogući način pristupa novom dobu srpske
kinematografije, obrađujući film po film, nudeći uz obilje podataka i vrlo
relevantne kritičarske stavove. Sva trojica autora – Đorđe Bajić, Zoran
Janković i Ivan Velisavljević – odlično poznaju svetski film i njegove trendove
te srpski film neprestano dovode s njim u vezu. Ništa tu nije nategnuto, sve je
vrlo suvislo obrazloženo, i to je najveća vrednost njihove knjige. Fascinira
kako su se uspeli odmereno i analitički postaviti ne samo prema bioskopskim
hitovima kao što su Sveti Georgije ubiva
aždahu i serijal Montevideo, nego
i prema ponekad vrlo teško prohodnim microvawe
ostvarenjima. Verovatno nema šanse da ovaj vodič pročitate u jednom dahu,
previše je tu filmova i stilskih pravaca, ali prelistavaćete ga sigurno
godinama.“
Iz predgovora Bobana Jevtića, direktora Filmskog centra Srbije:
„Kada se ovaj filmski mozaik do kraja sklopi, postaje jasnije kakve je
sve faze naša kinematografija zajedno sa svojim autorima prolazila u ovom
periodu. Ova knjiga nije samo skup kritika – ona je svedočanstvo jednog vremena
i presek naših (filmskih) mogućnosti i postignuća. Ali pre svega navedenog, Kritički vodič kroz srpski film trebalo
bi da nam ukaže na to šta zapravo jeste, ili bar čemu teži, srpski film u ovom
veku.“
Нема коментара:
Постави коментар