Arsen Dedić, jedan od najvećih kompozitora, pesnika i kantautora sa ex-yu prostora preminuo je u ponedeljak, 17.08.2015.godine u 78. godini života.
Svojim stvaralaštvom, zauvek je obogatio našu kulturnu baštinu i naše živote i ostavio neizbrisiv trag na domaćoj sceni.
Arsen Dedić rođen je 28. jula u Šibeniku. Pamtićemo ga kao izuzetno darovitog pisca, kompozitora, književnika, prevodioca i kantautora. Od oca je nasledio talenat za muziku, a već s trinaest godina svirao je flautu. U rodnom gradu završio je gimnaziju kao jedan od najboljih učenika, te uz to i srednju muzičku školu. Arsen je odrastao u istoj ulici u kojoj su neko vreme živeli Vice Vukov i Mišo Kovač što je tokom života često isticao kao interesantnu slučajnost, a zanimljivo je da je Vice Vukov pevao u klapi koju je Arsen osnovao za vreme svojih gimnazijskih dana.
U februaru, 1956. imao je nastup kao flautista svirajući Mozartov koncert u D-duru i Bachovu suitu u H-molu. Preselivši se u Zagreb, došao je do apsolventskog staža na studijima prava, paralelno 1959. upisavši Muzičku akademiju na kojoj je pet godina kasnije i diplomirao. U to doba svirao je flautu u orkestrima i jazz ansamblima. Sa Zagrebačkim jazz kvartetom u najjačoj postavi (Boško Petrović, Silvije Glojnarić, Miljenko Prohaska, Davor Kajfeš) snimio je svoju prvu pesmu, instrumental "Veče sa Ksenijom". Nakon toga stao je i ispred mikrofona u kvartetu "Prima" koji je oformio s Mariom Bogliunijem. S njim je imao već dobru saradnju jer je za Zagreb '59, Bogliuni poslao kompoziciju "Mornarev cha-cha-cha" te je zamolio Arsena za pisanje stihova, na što je on i pristao pod pseudonimom Igor Krimov. Kompozicija je osvojila nagradu, a Arsen ubrzo počinje da piše još tekstova za Bogliunija, od kojih "Poslije ljubavi" na festivalu Sarajevo '60. dobija nagradu za najbolji tekst. Pod tim pseudonimom piše tekstove za Ivu Robića, Gabi Novak, Vicu Vukova, Đorđa Marjanovića, Zdenku Vučković, Milana Bačića i druge. Kuriozitet je da je na svom EP-ju "Margaret" iz 1963. pesmu "Posljednja noć" potpisao kao Igor Krimov, a ne kao Arsen Dedić.
Dobar odjek publike u zagrebačkom Ribnjaku odveo ga je u kvartet Strings, a potom u Zagrebački vokalni kvartet gde je pevao s Hrvojem Hegedušićem. Nakon toga, 1962. godine s Ljubljanskim jazz ansamblom objavio je svoj prvi EP "Zapleši twist", a udarna pesma bila je obrada megahita Chubbyja Checkera "Let's Twist Again". Priključio se kasnije kvartetu Melos koji je počeo da niže festivalske uspehe s tekstovima koje je potpisivao kao Igor Krimov. Kvartet se raspada 1962., nakon uspeha na Zagrebačkom festivalu s pesmom "Negdje", a Arsen startuje kao vokalni solista okrećući se šansoni.
Prvi veliki solistički koncert održao je u beogradskom Domu sindikata 1965. godine, a godinu dana ranije nastaju njegovi evergreeni "Moderato Cantabile", "Kuća pored mora" i drugi. Nastavlja da radi i za druge autore, ali više ne koristi pseudonim. "Kuća pored mora" izvedena je na Splitskom festivalu nakon što je odbijena na Opatijskom, Beogradskom i Zagrebačkom festivalu, a osvojila je prvu nagradu žirija i drugu nagradu publike.
Kao jedan od utemeljivača Zagrebačke škole šansone, upoznaje umetnike iz raznih zemalja te sklapa čvrsto i trajno prijateljstvo sa Sergiom Endrigom, s kojim 1967. nastupa u Parizu. Na Splitskom festivalu 1969. u alternaciji s italijanskim kanconijerom Ginom Paolijem izvodi svoju pesmu "Vraćam se", za koju dobija prvu nagradu žirija. Arsen je uvek isticao da mu je Endrigo stariji brat, Monteno mlađi brat, Bulat stric, Gino kum. Vezalo ih je duboko prijateljstvo i poštovanje, a njih je najviše cenio u svetu autorske pesme.
Te godine, 1969., objavljuje i prvi studijski album "Čovjek kao ja" koji i danas slovi kao jedan od najboljih albuma na ovim prostorima. Dve godine kasnije objavljuje album "Arsen 2", a za razliku od pretežito ljubavnih motiva na singlovima, na albumima Arsen postaje suzdržaniji, sklon ironiji i satiri te nalazi nadahnuće u društvenim okolnostima. No, i dalje piše za klape, za druge izvođače, naročito za suprugu Gabi Novak, radi muziku za reklame, za TV, pozorište i film, a za života je napisao partiture za više od 150 pozorišnih predstava i stotinjak filmova.
Do sredine sedamdestih Arsen se ipak etablirao kao autor evergreena i kao izvođač hitova. Sarađuje s mnogim autorima, obrađuje njihove pesme, a njegove kompozicije postaju veliki hitovi. Svake godine sarađuje sa sve mlađim savremenicima, pa dok je krajem sedamdestih objavio zajednički album s pesnikom Zvonimirom Golobom, krajem osamdestih realizovao je album sa Zoranom Predinom.
Početkom devedesetih čak je u ratnom vihoru, pomišljao da prestane snimati pitavši se treba li ikome muzičko promišljanje. Srećom, shvatio je da itekako treba, što je rezultiralo albumima koji se nalaze u vrhu njegovoga diskografskog opusa – "Tihi obrt" i "Ministarstvo straha". Otad Arsen ide sve dalje i sve dublje, sarađujući s mnogim muzičarima (pa je tako nastala i kompilacija "Dueti-dueli"), ali predano stvara i nove pesme koje su rezultirale vrsnim ostvarenjima "Na zlu putu" (2004. godine) i "Rebus" (2008. godine). Na njima je Arsen sve više zatvoreniji, ali njegove pesme postaju sve inspirativnije.
Komponovao je pesme mnogih mu dragih pesnika, među kojima su i Golob, Cesarić, Ujević. U svojoj bogatoj diskografskoj karijeri objavio je 50-ak LP-a i CD-a. Dobitnik je i brojnih nagrada: Ivo Tijardović, Vjesnikova nagrada Josip Štolcer Slavenski, Premio Tenco na San Remu; Zlatni Histrion; Zlatne arene za filmsku muziku, brojne Porine među kojima i Porin za životno delo koji mu je dodeljen 1999. i mnoge, mnoge druge.
"Arsen Dedić o samoći govori jezikom samoće. Zato je toliko blizak. Ali on ima posebni rečnik samoće. Zato i jeste pesnik. Arsen vidi isto što i mi vidimo, ništa drugo. No, on zna da kaže. I mi ga slušamo." Nikša Gligo
"...u hladnoći sveta Dedić obnavlja toplinu što nas okuplja....u tvrđavi naše osamljenosti ulaze ta muzika i te reči da bi nam pričali priče o ljubavi i Jugu." Igor Mandić
"...ambicioznih šezdesetih godina od kojih je malo toga preživelo do danas, on je pronašao formulu nove osećajnosti ; gde su plodotvorno oticali tišina pesničke imaginacije i buka estrade." Veselko Tenžera
"Arsena znamo kao singer-songwritera, ali i kao flautistu, muzičkog producenta, aranžera, dirigenta, književnika, prevoditelja, slikara... popis ide u nedogled. Imao je nekoliko likovnih izložbi, čak i političkih nevolja, objavljivao je knjige u Italiji, nastupao u Sibiru, a za neke se njegove pesme misli da su narodne (Vratija sa Šime, Kad bi svi). Sve je to Arsen! Ali i još više od toga. Njegova muzička i književna dela, filmska i pozorišna ostvarenja predstavljaju svetionik neuništive doajenske karijere." Bojan Mušćet
Hvala ti na pesmama uz koje su odrasle brojne generacije. Hvala ti Arsene na svemu...
Croatia Records
Web: www.crorec.hr
E-mail: info@crorec.hr
Нема коментара:
Постави коментар